Niels-Henrik Jensen | Mine foredrag | Udvalgte artikler | Kontakt   

Dramatiske scenerier står i kø ved den yderste sydvestspids af Jersey. Forrevne klipper, undersøiske skær og forræderiske strømme har i tidens løb sendt adskillige skibe til havets bund med mand og mus. Så blev Corbière fyrtårn bygget. Det stod færdigt i 1874.
En ebbevej fører ud til fyret. Pas på det hurtigt stigende højvande!

Jersey er sprællevende med en nærværende historie
Den engelske skuespiller John Nettles har om nogen gjort Jersey kendt blandt alverdens tv-seere. Som kriminalbetjenten Jim Bergerac i serien Bergerac, har han taget os med rundt på den frodige og naturskønne ø, der også har en barsk og rå side. På Jersey findes nogle af 2.verdenskrigs bedst bevarede forsvarsværker fra Hitlertysklands Atlantvold.

Af Niels-Henrik Jensen

Den lune golfstrøm smyger sig omkring Jersey. Naturen er gavmild og frodig på den charmerende og på mange måder eksotiske ø, der sammen med Guernsey, Herm, Alderney og Sark udgør Kanaløerne. Med en beliggenhed i St. Malo Bugten, tæt på franske Normandiet, er øgruppen historisk og geografisk en del af det franske Normandiet. Men siden 1204 har øerne været britisk krondomæne. I vore dage opleves øerne da også som engelske, selv om mange franske navne på byer og andre lokaliteter har overlevet.
Tilhørsforholdet til England fik konsekvenser for øboerne i både 1. verdenskrig og 2. verdenskrig. 1.verdenskrig ramte ikke øboerne direkte, men knap 12.000 af Kanaløernes unge mænd meldte sig til frivillig tjeneste i den engelske hær. 2.000 af dem mistede livet i skyttegravene på det europæiske fastland. Da 2.verdenskrig brød ud opgav England på forhånd at forsvare øerne. I stedet fik øboerne valget mellem at blive evakueret eller at blive på øerne og leve med den tyske besættelsesmagt. England erklærede Kanaløerne for demilitariseret. Men glemte at fortælle det til tyskerne! I sommeren 1940 bombede tyske fly bl.a. havnen i St. Helier og landsatte senere tropper, der ikke mødte nogen som helst modstand. Adolf Hitler havde en drøm om at erobre England. Det lykkedes aldrig, men nu havde hans tropper besat Kanaløerne, og de skulle holdes for enhver pris.
Hitlertysklands Atlantvold bygges
Kanaløerne skulle omdannes til fremskudte fæstninger, og i 1942 påbegyndte Organisation Todt sine enorme byggeaktiviteter på øerne. 12.000 straffefanger lavede det grove arbejde, og ligesom de mange betonbunkers på den jyske vestkyst, blev de en del af Hitlertysklands Atlantvold, der strakte sig fra Norge i nord til Spanien i syd.
Kanaløerne blev aldrig invaderet af de allierede styrkers. Invasionen på D-dag den 6. juni 1944 skete på Normandiets fastlandskyst, og de tyske tropper på Kanaløerne overgav sig først endeligt den 9. maj 1945.
Hvorfor nu al den snak om krig og besættelse og befrielse? Fordi det hele fylder så meget i øboernes bevidsthed. Fordi der på Jersey findes nogle af 2.verdenskrigs bedst bevarede forsvarsværker. Og endelig fordi krigsturisme er en vigtig og betydende indtægtskilde for bl.a. Jersey.
Et af de danske rejsebureauer, som har stor erfaring med rejser til Kanaløerne er Cultours i Aarhus. – Vi har arrangeret militærhistoriske rejser til Jersey og Guernsey i mange år, siger Torsten Granov, der er grundlægger af Cultours og cand. mag i historie og fransk. – Vi har kontakt til et stort netværk af eminente guider på Jersey og Guernsey. De er bare guld værd, lyder det fra Torsten Granov, hvis bureau også tilbyder gæsterne ophold i en arbejdslejr på Guernsey med deltagelse i restaurering af øens største kanonstilling, Batteri Mirus.
Mr. Bergerac og Jersey War Tunnels
Den engelske skuespiller John Nettles har om nogen gjort Jersey kendt blandt alverdens tv-seere. Som kriminalbetjenten Jim Bergerac i serien Bergerac, har han taget os med rundt på den frodige, men også barske, naturskønne ø. John Nettles er også manden bag dokumentarfilmen ”The Channel Islands at War”, der beskriver Hitlertysklands besættelse af Kanaløerne. Og hvem der samarbejdede med den tyske besættelsesmagt, hvem der tog afstand og hvem der gik til modstand og lavede sabotage med døden til følge.
Den historie om fortidens Jersey gav John Nettles mange fjender. Ja, faktisk modtog han dødstrusler for sin afslørende dokumentarfilm.
Den samme historie og mere til fortælles på det højst usædvanlige, seværdige og medrivende museum Jersey War Tunnels.
Mere end 5.000 slavearbejdere fra Nordafrika og Europa gravede og hakkede sig igennem klipperne på Jersey. Mange arbejdede sig ihjel, andre døde af underernæring og sygdomme. Resultatet af de mange anstrengelser var en række tunneler, som oprindeligt skulle bruges til oplagring af ammunition. Senere blev der i tunnelerne indrettet felthospitaler.
I krudtrøg på Elisabeth Castle
En af de største attraktioner på Jersey er Elisabeth Castle. Fæstningen, der er fra 1590’erne, ligger ud for Jerseys hovedstad St. Helier, og er afskåret fra øen ved højvande. Ved lavvande kan den en kilometer lange ebbevej benyttes, men den mest sikre måde at komme til og fra fæstningen på er med amfibiebussen ” Charming Nancy”, der sejler/kører fra området ved Elisabeth Harbour. Og således kan det gå til, at man kører til Elisabeth Castle og sejler tilbage til Jersey.
Fæstningen er imponerende i al sin storhed og en glimrende udstilling fortæller om dens lange og til tider dramatiske historie. Også perioden under 2.verdenskrig, hvor den tyske besættelsesmagt udbyggede fæstningen med bunkere og kanonstillinger.
Men den største attraktion, vil mange mene, er den på alle måder farverige artillerist Chris Dalkner, der elsker at koste rundt med mænd og drenge i alle aldre, når hans store kanon skal brage ud over fæstningens brystværn. Med et sikkert øje for kommende artillerister, får han hurtigt spottet det første hold, der skal hjælpe ham med at køre kanonen i stilling. Men først lidt eksercits! Kommandoerne fyger ud over de arme rekrutter. Så bliver kanonen kørt i stilling. Nu er det alvor. Og lidt farligt!
Alle om bag afspærringen med undtagelse af Gunner Master Chris Dalkner, der stiller sin forladeriffel med påsat bajonet fra sig. Nu skal kanonen gøres klar. Krudtladningen føres ind i kanonrøret. De første tilskuere putter et par fingre i ørerne. Lunten antændes og med en hvæsende og spruttende lyd nærmer vi os det ultimative brag. Med et dommedagsbrag går kanonen af, folk hopper i vejret, det samme gør kanonen og en flok fugle letter forvirret og tager flugten ud over havet.
Fyrtårnet alle vil se
Dramatiske scenerier står i kø ved den yderste sydvestspids af Jersey. Forrevne klipper, undersøiske skær og forræderiske strømme har i tidens løb sendt adskillige skibe til havets bund med mand og mus. Og kunne naturens voldsomme kræfter ikke levere skibsforlis og vraggods nok til de ventende øboere, ja, så måtte søens folk hjælpes lidt på vej. Køer med lys sat på hornene blev af de søfarende opfattet som er skib nærmere land. Altså fred og ingen fare, lige indtil skibet forliste på et klippeskær! Efter et postskib gik på grund i 1858 blev det besluttet at opføre Corbière fyrtårn, der stod færdigt i 1874. Så burde det være slut med skibsforlis her. Men om morgenen den 17. april 1995 løb den franske katamaranfærge ”Saint-Malo” på et skær 900 meter nord for fyrtårnet. Det var på vej til Guernsey, og på grund af hårdt vejr valgte man ombord at skyde genvej rundt om Corbière Point med katastrofale følger. Ombord var 307 passagerer og besætningsmedlemmer, der alle blev reddet velbeholdent i land. Ved Corbière Point er rejst et mindesmærke over den vellykkede redningsaktion. Fra mindesmærket er der et fint udsyn ned over den betonbelagte ebbevej, der forbinder fastlandet med fyrtårnet. Netop på dette sted kan man opleve en ekstrem stor forskel mellem ebbe og flod på indtil 13-14 meter.


Fakta
Kanaløerne er betegnelsen for de fem øer Jersey, Guernsey, Herm, Alderney og Sark.
Øerne kaldes også for tidevandsøerne på grund af den store forskel mellem ebbe og flod, der kan være helt op til 13-14 meter.

ADVARSEL
Bevæger du dig rundt langs kysten, så vær opmærksom på tidevandet. Det skifter hurtigt og kan overraske. Spørg de lokale om tiderne for ebbe og flod. De står også nævn i de lokale aviser og på opslag rundt om.

DVD
Island at War, Soul Media, Miniserie om livet under Nazi tysklands besættelse af den fiktive ø St. Gregory. St. Gregory forestiller Kanaløerne Jersey og Guernsey.

The Channel Islands at War, UKTV New Ventures, dokumentarserie skrevet og fortalt af John Nettles, kendt fra tv-serien Bergerac.

Rejsen dertil
Bravo Tours har Jersey på programmet med afgange fra Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn i Kastrup
www.bravotours.dk

Cultours har specialiseret sig i militærhistoriske rejser til Kanaløerne Jersey og Guernsey.
Tilbyder også Kanaløerne i forbindelse med rejser til den franske invasionskyst i Normandiet.
www.cultours.dk

Her er en gruppe fra Cultours ved Batterie Lothringen, Noirmont Point, Jersey. - Kanonen er en 15 cm SK L/45, fortæller den alt vidende guide Martin Walton(med hvid bøllehat for enden af kanonrøret).

Pejletårnet her er en del af Hitlertysklands Atlantvold, der strakte sig fra Norge i nord til Spanien i syd. Organisation Todt planlagde og tegnede, 12.000 straffefanger lavede det grove arbejde.

Jersey War Tunnels fortæller den medrivende historie om Hitlertysklands besættelse af Jersey. Mere end 5.000 slavearbejdere fra Nordafrika og Europa gravede og hakkede tunneller ud i klipperne. Tunnelerne skulle bruges til ammunitionsdepoter og blev senere indrettet til felthospitaler.

Et af de mange apparater, der kan ses i Jersey War Tunnel er kodemaskinen Enigma. Med den kunne de tyske enheder udveksle krypterede meldinger. Dog lykkedes det i løbet af krigen for de allierede at knække koden.

- Så kom de engelske soldater endelig, fortæller guide Martin Walton, der står med en gruppe danske turister på Liberty Wharf i St. Helier. På pladsen er Befrielsesmonumentet til minde om befrielsen den 9. maj 1945.

Endelig kom freden til Jersey. Befrielsesmonumentet i St. Helier til minde om befrielsen den 9. maj 1945 står på Liberty Wharf.

En af de største attraktioner på Jersey er Elisabeth Castle. Med amfibiebussen ” Charming Nancy” kan man komme tørskoet til og fra fæstningen.

Den farverige Master Gunner Jonathan Gilman of the Royal Regiment of Artillery, årgang 1781, elsker at koste rundt med mænd og drenge i alle aldre. Efter lidt eksercits, bliver kanonen kørt i stilling, og så brager det ellers ud over brystværnet på Elisabeth Castle.

Tilskuerne har puttet et par fingre i ørerne. Med et dommedagsbrag går kanonen af, Master Gunner Jonathan Gilman of the Royal Regiment af Artillery står indhyllet i røg, og en flok fugle letter forvirret og tager flugten ud over havet.

På Jersey findes kun Jersey kvæg. Sådan har det været i 150 år siden det blev forbudt at importere andre kvægracer. Det første jerseykvæg kom til Danmark i 1896, blev lidt hånende kaldt for blandt andet husmandskoen på grund af dens ringe størrelse. Jerseykøernes mælk indeholder mere fedt og mere protein end andre kvægracer.
Foto: Visit Britain

Om morgenen den 17. april 1995 løb den franske katamaranfærge ”Saint-Malo” på et skær 900 meter nord for fyrtårnet Corbière. Ombord var 307 passagerer og besætningsmedlemmer, der alle blev reddet velbeholdent i land. Ved Corbière Point er rejst et mindesmærke over den vellykkede redningsaktion.

Udsigten er betagende ud over Beauport på Jersey, hvor øens frodige natur møder de forrevne klipper og en af Jerseys mange dejlige badestrande.
Foto: Visit Britain

Den lune golfstrøm smyger sig omkring Jersey. Frodigheden kan være overvældende som her i Howard Davis Parken i øens hovedstad St. Helier.

Publiceret: 26.08.2016.  

Alle rettigheder til artikler & billedmaterialer forbeholdes koldingskriveren.dk / Niels-Henrik Jensen