Niels-Henrik Jensen | Mine foredrag | Udvalgte artikler | Kontakt   

Lutzelbourg er en af mange smukke og hyggelige byer langs Canal de la Marne au Rhin.
Her er slusen netop blevet åbnet for både i retning mod Strasbourg.
_______________

I lejet båd gennem betagende Alsace
Alsace er et smukt og betagende bekendtskab. Ombord på en lejet båd kan du ad Canal de la Marne au Rhin sejle lige ind i alle herlighederne. På rejsen møder du også to tunneler og en båd-elevator.

Af Niels-Henrik Jensen

Et af de smukkeste landskaber i franske Alsace kan fra en lejet båd opleves på nærmeste hold. Fra Hesse til Strasbourg og tilbage igen ad Canal de la Marne au Rhin. En sejltur, der foruden de smukke landskaber, byder på pittoreske byer med gode spisesteder, masser af frisk luft og spændende arbejde, når båden undervejs skal passere en række sluser. Det kræver ikke særlige forudsætninger af maritim art at leje en båd og efterfølgende påtage sig ansvaret for båd og passagerer ved sejlads på den her omtalte strækning.
Men lad os begynde ved begyndelsen, som hedder Hesse i Alsace. Her skal vi overtage vores lejede båd, som ligger klar parat ved kajen på den base, som er fælles for udlejningsselskaberne Crown Blue Line og Connoisseur. Mens kaptajnen i svøb får klaret de nødvendige papirer på basens kontor, går den øvrige del af besætningen i gang med at indrette sig ombord. Før afsejlingen kommer en af basens medarbejdere ombord. Han giver en grundig instruktion om alle de praktiske ting, som vi bare skal vide for at få en god ferie på kanalen. Hvordan vi tilslutter det medbragte kabel til landstrøm, når vi er i havn. Og hvor den, skulle det senere vise sig, uregerlige vandslange befinder sig, som vi skal bruge til tankning af frisk vand.
Båden har to styrepladser. En indvendig og en udvendig. Med et drejehåndtag vælger vi den udvendige plads; det er her ude i det fri vi vil sanse blæsten, solen, duftene og alle de andre indtryk, som vil komme til os i den kommende uge.
Det kribler i fingrene. Lad os få gang i motoren og fat i noget tovværk. Om ikke andet, så bare en kort promenadesejlads op og ned ad kanalen en times tid. For om lidt sænker mørket sig, og det er aftenlukketid på Canal de la Marne au Rhin. Men i morgen tidligt begynder rejsen mod Strasbourg.
To tunneler og en båd-elevator
Dag et på kanalen rummer på alle måder de største og mest spændende udfordringer på hele turen. Med den glædelige tilføjelse, at vi får dem alle endnu en gang i omvendt rækkefølge på tilbageturen.
Kaptajnen har et par timer til at få rutinen tilbage i fingrene, og kan styre helt lige i kanalen uden svinkeærinder, da den første af to tunneler viser sig. Rødt lys, stop og vent. Trafikken igennem tunnelen er ensrettet, og andre både er på vej i modsat retning. Ventetiden bruges til at se på tog. Nemlig alle de tog, som buldrer, rumler og nærmest svæver på skinnevejen igennem endnu en tunnel i bjergvæggen. I løbet af en halv times tid passerer et pænt udvalg af de franske jernbaners rullende materiel forbi, inklusive det superhurtige TGV.
Projektøren på båden bliver tændt, og vi sejler ind i den 475 meter lange tunnel. Den er en god forsmag på det, der venter. Nemlig endnu en tunnel efter nogle få hundrede meter i det fri. Denne gang er tunnelen 2.306 meter lang, og i den dunkle belysning høres en svag stemme, der siger: - Var det rejsen til jordens indre, vi skulle på? Men der er lys forude. Og vi begynder at glæde os til båd-elevatoren ved Saint-Louis / Arzviller. Et unikt stykke ingeniørkunst, som erstatter 17 sluser og nedsætter rejsetiden med mange timer. Kort fortalt, så sejler man sin båd ind i et stort kar, der bedst kan opfattes som et stort badekar. Typisk er der tre både i karret af gangen. Når både, inklusive besætningerne, er på plads i karret og portene lukket til karet og til kanalen, så begynder nedfiringen ad bjergsiden. Fire minutter og 44,55 meter senere er vi ved foden af bjerget, portene går op og bådene kan sejle ud i friheden.
Båd-elevatoren er et imponerende bekendtskab og en stor oplevelse. Ikke så sært, at den også er en af områdets største turistmagneter. Med mulighed for en tur i elevatoren med en turbåd, besøg i elevatorens maskinrum og en udstilling om anlægget.
Stille dage på Canal de la Marne au Rhin
Siden fulgte stille dage på Canal de la Marne au Rhin: Med lange strækninger omgivet af skove.
Med udsigt til store, åbne vidder med græssende kvæg og spankulerende storke, fiskehejrer på lur langs bredderne og rovfugle svævende over vore hoveder. Med frokost i det grønne, når båden blev fortøjet ved bredden til en velfortjent pause.
Og endelig med besøg i nogle af de maleriske og charmerende byer, som vi helt bogstaveligt sejler durk igennem. Ingen opremsning af navne her, derimod en tilståelse: Saverne er vi alle ombord faldet totalt og helt og aldeles for. Så meget, at vi på både udturen og på hjemturen lagde til for natten i den bynære lystbådehavn. Saverne har en smuk og spændende bykerne med et skønt netværk af gågader. Og på byens torv en å så fransk karrusel, der bare drejer og drejer.
Dertil kommer et par gode spisesteder. Begge med rustik charme hvad indretningen angår. Og begge med et godt køkken, præget af egnsretter fra Alsace. Det ene sted er for den lille rejsepengepung, det hedder Chez Jean. Det andet sted er for den velvoksne rejsepengepung og hedder Taverne Katz.
Vi runder Strasbourg og indsnuser storbyens atmosfære. Byen og dens seværdigheder fortjener meget mere opmærksomhed, end den korte tid vi kan tilbyde denne gang.
For vi har jo også en båd, der ligger og venter på os nede ved sluse 86 i Strasbourg. Den skal sejles til Hesse. Og tænk, så får vi hele turen en gang til, bare i omvendt rækkefølge.


Fakta
Her kan du leje båden:

www.leboat.net
Le Boat er en sammenslutning af de tre udlejningsselskaber Crown Blue Line, Connoisseur og Emerald Star.
Vi sejlede i en Countess fra Crown Blue Line med plads til maksimum seks personer. Ombord er et fuldt udstyret køkken, komfur og ovn er gasdrevne. To separate toiletter med bad.

De nævnte spisesteder i Saverne
Chez Jean
3, rue de la Gare
67700 Saverne
www.chez-jean.com

Taverne Katz
80,Grand Rue
67700 Saverne
www.tavernekatz.com

Kort efter starten fra Hesse er der to tunneler. Den ene er 475 meter lang, den anden 2.306 meter lang. Trafikken igennem tunnelerne er ensrettet. Vi har rødt lys og fortøjer båden i ventetiden.

Kort efter starten fra Hesse er der to tunneler. Den ene er 475 meter lang, den anden 2.306 meter lang. Trafikken igennem tunnelerne er ensrettet. Tunnelrøret til venstre for kanalen indgår i jernbanestrækningen Paris-Strasbourg.

Sådan ser en typisk sluse ud på Canal de la Marne au Rhin. Der er selvbetjening ved stort set alle sluser på strækningen Hesse - Strasbourg. Et træk i blå stang på arrangementet til højre i billedet aktiverer slusen.

Slusen i Saverne kan godt virke skræmmende. Den er en både dyb og slimet affære. Og noget af et tilløbsstykke for turister og lokale, når der er både i slusen. Men i virkeligheden er det normalt ganske udramatisk, når både skal igennem slusen. Det skyldes et avanceret system, der genbruger de store vandmængder.

Lutzelbourg er en af mange smukke og hyggelige byer langs Canal de la Marne au Rhin. Forude venter slusen.

Lutzelbourg er en af mange smukke og hyggelige byer langs Canal de la Marne au Rhin. Her er slusen netop blevet åbnet for både i retning mod Strasbourg.

Bynær fortøjning i det fri er en skøn oplevelse tæt på naturen. Og nogle solide pløkker kan sagtens holde båden på plads hen over natten.

Tæt ved slusen i Lutzelbourg står dette lokomotiv som en hilsen fra fortiden. Det kørte på skinner og blev tidligere brugt til at trække de store pramme igennem slusen.

Canal de la Marne au Rhin er ikke kun for både på lystsejlads. Denne båd med sten og grus til et betonværk mødte vi nogle gange på turen mellem Hesse og Strasbourg. Også ved sluserne, hvor der blev tid til en snak med flodskipper Dietmar Bier.

Så er vi nået til Strasbourg. Noget af det første vi møder i byen er denne bygning, hvor EU-parlamentet samles en gang om måneden. Parlamentets øvrige møder afholdes i Bruxelles.

Båd-elevatoren ved Saint-Louis / Arzviller er stor ingeniørkunst. Den erstatter 17 sluser og bruger kun fire minutter på at hæve eller sænke det vandfyldte kar med både opad hhv. nedad bjergsiden. Bemærk de mange tilskuere ved anlæggets top.

Det vandfyldte kar er med sin last af både på vej ned ad bjergsiden.


Under nedfiringen af det vandfyldte kar er bådene solidt fortøjet. På grund af karrets lave hastighed ligger bådene helt stille - og der er hverken bølger eller vandskvulp i karret.

Så er det lige før karret med indhold er ved vejs ende - efter en rejse på 44,55 meter ned ad bjergsiden.

Operationen lykkedes! Og bådene kan sejle videre ud i friheden på Canal de la Marne au Rhin.

En svanefamilie promenerer på Canal de la Marne au Rhin.

Publiceret: 01.10.2008  

Alle rettigheder til artikler & billedmaterialer forbeholdes koldingskriveren.dk / Niels-Henrik Jensen